"Suki", Japanese in Chinatown, Soho

For meg er Chinatown en jungel av skilt med tegn jeg ikke forstår, fristende matlukter av noe jeg ikke helt vet hva er (men som jeg gjerne vil smake på), et fyrverkeri av fargekombinasjoner og blinkende lys og mønstrede lykter.

Ettersom jeg ikke eier kunnskaper om hvordan man skiller en god fra en dårlig asiatisk restaurant, hadde det vært litt av en tilfeldighet hvilken restaurant jeg havnet på om jeg skulle bestemme selv. Og så er ikke akkurat beslutningsevnen veldig tilstedeværende hos meg heller. Så det kunne tatt sin tid. Da er det fint å ha Peri fra Hong Kong og Sul Ki fra Sør-Korea, som i løpet av en liten runde i Chinatown, hadde funnet to (av altfor mange) japanesiske restauranter de mente hadde en bra meny og antakelig bra mat. Som de fortalte så er det ofte at menyene er oversatt feil til engelsk, og at restauranter bare mikser mange forskjellige retter fra forskjellige asiatiske land. Turister merker jo ikke forskjellen.




Vi bestilte blant annet stekte nudler med grønnsaker, frityrstekt sopp, nuddelsuppe, ris og fisk. Jeg kan dessverre ikke navnet på rettene på japansk. Men jeg kan si meg enig med jentene (selv om min mening virkelig ikke har mye kunnskap å bygge på i denne sammenhengen, bortsett fra en generelt bred erfaring med å spise mat): fantastisk god mat.

Ifølge jentene var dette en av de beste japanske de hadde vært på (utenfor Japan antakelig). Det var også bra priser og stort utvalg. Menyen har flest retter fra Japan, og noe kinesisk. Restauranten er innredet i mørk tre, planter, brune vegger og skinnputer. Maten serveres i store porsjoner. Metthets-garanti.

Foto: KRISTINEMG

Comments

  1. Åh, digg! Jeg vil være med! Elsker asiatisk mat! Du må ta meg med diiiiit

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts