Ice skating, Somerset House





Suser rundt på isen i en times tid, rundt og rundt. 

Noen snurrer og hopper og fyker forbi, mens for andre er denne timen en eneste lang photoshoot hvor de blir stående i midten av skøytebanen og poser med juletreet i bakgrunnen, for å forevige dette klisjéjuleøyeblikket midt i London. 






Husker en julaften jeg fikk mitt første par hvite kunstløpskøyter. Hvite, nye, prinsesseskøyter, sånne jeg bare hadde sett på film. Var redd for å gå på de fordi den taggete tuppen kunne få meg til å gå på trynet. Men drømte alltid om å kunne snurre rundt og hoppe lett og danse på isen. Hadde en periode med hockeyskøyter. Så ble kunstløpskøytene favoritt.






Den gode følelsen da jeg sjekket timeplanen og så at vi skulle stå på skøyter i gymtimen. Flere uker på rad.


 



Husker bilder fra en kald vinter før jeg fikk skøyter, da jeg var så liten og ble pakket inn i tykke dresser og lue og votter og bare gikk rundt på isen mens de eldre kusinene mine bevegde seg elegant på skøytene sine.


 


De dagene vi var ute på den isfryste innsjøen oppe i skogen hele dagen. Hadde med pølser og lagde bål og spiste grillede pølser i brød fort fordi fingrene fort lengtet tilbake til ullvottene i den iskalde vinterlufta. 


 


Den kvelden vi barna ble værende igjen alene der ved innsjøen, og bare flammene fra bålet og den hvite snøen rundt oss lyste opp en ellers bekkmørk skog, og det ikke fantes noe farlig rundt oss, og det ikke var noen bekymringer og jula varte evig.


Foto: KRISTINEMG / Sul Ki



Comments

Popular Posts